May مايو


آكلة النار
Fire-Eater

Finland, 100’, 1998, Finnish Language - English & Arabic Subtitles
فنلندا، ١٠٠ دقيقة، ١٩٩٨، اللغة الفنلندية - ترجمة إنجليزية و عربية

Film

Film

Film Synopsis

In Pirjo Honkasalo’s films, men are no more than passersby, or worse, the bringers of violence - destructive forces. In the fiction drama Fire-Eater, men have disappeared entirely into the background. Sisters Irene and Helena never knew their father, and their mother deserts them shortly after their birth to run off with a German serviceman. After their grandmother dies, the two sisters end up in an orphanage. Then their mother arrives on the scene and whisks them away to go work for a circus. They travel together throughout Europe, ultimately winding up in Helsinki. While the sisters are devoted to one another, their relationship with their mother is ambivalent at best, but the mother’s love for her children is undiminished. Honkasalo tells the story largely through flashbacks in color, while the scenes set in the present and related by one of the sisters are filmed in black and white, as if the here and now is nothing but a pale reflection of the past. The film is an unhurried examination of how the past impacts the present, one of Honkasalo’s favorite subjects. Each new generation must eat fire to survive.

Film pic 2.jpg

ملخص الفيلم

الرجال في أفلام بيريوهو نكاسالو لا يتعدون كونهم شخصيات عابرة، أو أسوأ: مسببي العنف، القوى المدمرة. في الفيلم الروائي الد ارمي "آكلة النار"، اختفى الرجال كلًيا في الخلفية. الأختان إيريني وهيلينا لا تعرفان والدهما، ووالدتهما تهجرهما بعد مولدهما بقليل لتهرب مع عامل خدمة عسكري ألماني. بعد وفاة جدتهما، تودع الأختان ميتًما، ثم تظهر والدتهما لتأخذهما للعمل في سيرك. تجوبان أوروبا مًعا وينتهي بهما المطاف في هلسنكي. في المقابل من إخلاص الأختين لإحداهما الأخرى، لا يمكن وصف علاقتهما بوالدتهما سوى بالتناقض. ومع ذلك، فحب الأم لأطفالها لا ينقص منه شيء. تحكي هونكاسالو القصة في معظمها عبر فلاشباك بالألوان بينما تظهر مشاهد الحاضر والتي نارها عبر إحدى الأختين بالأبيض والأسود، وكأن المكان الحالي والوقت الحاضر ليسا سوى تأم ًلا باهت في الماضي. الفيلم هو فحص متأٍن لتأثير الماضي على الحاضر، وهي الصفة الشائعة في أفلام هونكاسالو. لا بد لكل جيل جديد من أكل النار حتى يعيش.


Director

Director

 

Director’s Biography

Pirjo Honkasalo is a highly established director, cinematographer and screenwriter, who has won countless awards for her work. She directed several feature films in the 1970’s and 80’s together with Pekka Lehto. In the 1990’s, she continued alone and turned to feature documentaries. She has had well over thirty retrospectives of her work worldwide, acted as a member of several international juries and is actively giving international master classes. She is Finland's first female cinematographer to shoot a feature fiction. She is a member of the American Film Academy.

لمحة عن مخرجة

بيريو هونكاسالو هي مخرجة فنلندية ومصورة سينمائية وكاتبة سيناريو، وتعد واحدة من أبرز مخرجي السينما الاسكندنافية، حصدت جوائز لا حصر لها عن أعمالها وأخرجت العديد من الأفلام الروائية الطويلة في السبعينيات والثمانينيات مع بيكا ليتو. في التسعينيات بدأت في عمل الأفلام الوثائقية الطويلة. عُرض لها ما يزيد عن ثلاثين عملًا من أعمالها في جميع أنحاء العالم، وشاركت كعضو في العديد من هيئات التحكيم الدولية وهي حاليًا تُقدم دورات تدريبية متقدمة على الصعيد الدولي. هونكاسالو هي أول مصورة سينمائية في فنلندا تصوّر فيلمًا روائيًا طويلًا. وهي أيضًا عضو في أكاديمية السينما الأمريكية.

”.دراما حميمة ممتدة عبر الأجيال، نتابع فيها حياة ومصير أم وابنتيها من الحرب العالمية الثانية حتى وقتنا الحاضر”

- بيريو هونكاسالو -


“An intimate, generation-spanning drama, following the lives and fortunes of a mother and her twin daughters — from World War II until the present.”

- Pirjo Honkasalo -

Q&A

مناقشة مع بيريو هونكاسالو، مخرجة فيلم آكلة النار
Q&A
with Pirjo Honkasalo, the director of Fire-Eater

Articles & More