لمحة عن أعضاء اللجنة
Jury Biographies


عرب لطفي
Arab Loutfi 

 

Director’s Biography

Film maker, writer and journalist
Film Faculty at  (AUC).
Graduated from the High Cinema Institute 1976. After working for many years on feature films, with Mohammad Khan and Atef Altayeb, she moved to documentary film making. Her first documentary was intensely personal. The Upper Gate was about Sidon, her home town; in which she wove a history of the city through the stories of its people. Her second film Jamila’s mirror dealt with the memories of Palestinian Female guerilla fighters, currently in their forties, who were involved in military operations during their teen years.  By taking just two steps out of the world which the middle class and intellectuals inhabit she finds a life in which people have their own music, cultural tastes and passions. She started with her film seven nights and a dawn, followed by rango, then The Egyptian wedding. Many other films followed including; Short visit, Stories from Gaza, Bird of Prudence, playing with democracy, Dark room Radiant life, Tell your tale little bird, Over their dead bodies and a fighter even when having her morning tea. She was a main organizer and Teacher in workshops on Documentary Film making. She is a Journalist a film critic and a writer to many periodicals and Seminars . She was a jury member in many film festivals including Aljazeera film festival, Dubai International film Festival , Docu-days film festival , Ismailia film festival and others.  She was a Guest of Honor and a visiting Artist in many international film Festivals and Events. She is an active member in the “Arab documentary film makers union”, and the “Egyptian film critics union “

لمحة عن مخرجة

مخرجة، كاتبة وصحفية مدرسة في قسم الفيلم (الجامعة الأمريكية في القاهرة تخرجت من المعهد العالي للسينمافي القاهرة 1976 بعد العمل لعدة سنوات في مجال الأفلام الروائية، مع محمد خان و عاطف الطيب، انتقلت الى صناعة الأفلام التسجيلية. أول عمل (فيلم تسجيلي) لها كان شديد الخصوصية. البوابة الفوقا كان عن صيدا، مسقط رأسها، التي فيه، نسجت تاريخ المدينة من خلال حكايات سكانها. ثاني فيلم لها مراية جميلة، تعامل مع ذكريات نساء فلسطينيات من المقاومة، وهن حاليا في الأربعينيات من عمرهن، وكانوا ممن شاركن في عمليات عسكرية في سن مراهقتهن. آخذة خطوتين خارج العالم الذي تسكنه الطبقة المتوسطة، وجدت عرب حياة، يعيش فيها الناس بذوقهم الموسيقي، ثقافتهم و شغفهم الخاص. بدأت بفيلمها سبعة ليالي و صبحية، يليه رانجو، ثم الفرح مصري. تلى ذلك العديد من الأفلام التي منها: زيارة قصيرة، حكايات من غزة، عصفور الحذر، اللعب بالديموقراطية، غرفة مظلمة، حياة مضيئة، احكي يا عصفورة ، على أجسادههم و “ مقاتلة حتى و هي تعد شاي الصباح”. شاركت عرب لطفي كعضو لجنة تحكيم في الكثير من المهرجانات السينمائية ومنها: مهرجان الجزيرة للأفلام. مهرجان دوكيودايز للأفلام، مهرجان الاسماعيلية للأفلام مهرجان دبي الدولي مهرجان دوكيومنترست في إسطنبول واخرى. كما شاركت في العديد من الفعاليات السنمائية العالمية كضيف شرف أو فنان زائر . عرب لطفي عضو عامل في "اتحاد التسجيليين العرب "، و"اتحاد نقاد السينما المصري ".


هدى إبراهيم
Houda Ibrahim

Director’s Biography

A Lebanese journalist residing in Paris. She is currently working at the French International Radio and the Agence France- Presse. Ibrahim worked at the Radio Monte Carlo for 18 years where she presented cultural and cinema programs. She worked as a cultural correspondent and cinema critic for several Arab newspapers including As-Safir and Asharq Al-Awsat. She wrote for specialized journals including “Cinema”, issued in Paris for four years. Ibrahim also worked as a curator at the Biennale of Arab Cinema in Paris (1992- 2006), organized by the Arab World Institute in Paris, and helped introduce Arab films to several European festivals. Ibrahim launched “The Spring of Arab Cinema” in 2011. This was also followed by the launch of “Seasons of Arab Cinema” four years ago. She participates annually in Arab and International juries and is also a member of the International Federation of Film Critics (FIPRESCI).

 

لمحة عن مخرجة

صحفية لبنانية مقيمة في باريس، تعمل حاليا في إذاعة فرنسا الدولية كما في وكالة الأنباء الفرنسية. عملت في إذاعة مونت كارلو الدولية مدة 18 سنة حيث كانت تقدم برامج الثقافة والسينما كما عملت في العديد من الصحف والمجلات العربية مثل السفير والشرق الأوسط مراسلة ثقافية وناقدة سينمائية. كتبت في مجلات متخصصة مثل مجلة "سينما" الشهرية التي ظهرت لمدة أربع سنوات في باريس. واكبت سنوات بيانالي السينما العربية في باريس (1992-2006) الذي كان ينظمه معهد العالم العربي، كمبرمجة للأفلام وساعدت في التعريف بالأفلام العربية لعدد من المهرجانات الأوروبية. حبها للسينما ومتابعتها لأعمال الفن السابع العربية على مدى أعوام طويلة دفعتها بعد ذلك واعتبارا من العام 2011 لإطلاق تظاهرة "ربيع السينما العربية" التي خلفتها تظاهرة "مواسم السينما العربية". وستشهد هذه التظاهرة، دورتها الرابعة هذا العام. وتسعى مواسم لتسجيل حضور إضافي ونوعي للسينما العربية في باريس، الساحة التي تلتقي فيها كل سينمات العالم. تشارك هدى إبراهيم سنويا في عدد من لجان التحكيم العربية والدولية وهي عضو في الاتحاد الدولي للنقاد السينمائيين(فيبريسكي). كانت دائما ومنذ البداية تغطي للإذاعة التطورات السياسية والأحداث الساخنة كمراسلة حربية، بجانب تغطيتها للمهرجانات العربية والدولية. وهي تجد في عبارة الناقد السينمائي الراحل فرانسوا شالي، الذي غطى حرب فيتنام ومهرجان كان السينمائي في آن معا، حيث يقول: "السينما والحرب طريقتان مختلفتان للإطلالة على نفس الواقع" وصفا دقيقا لوضع الناقد السينمائي والمراسل الحربي. كلا الواقعين يتضمنان أقصى ما يمكن أن تخوضه أو تراه النفس البشرية، كلاهما ينم عن أشياء تفوق الوصف.


ميس دروزة
Mais Darwaza

Director’s Biography

Having worked across the Middle East in architecture, graphic design and television documentaries, Mais Darwazah’s independent film career started by making short experimental films; It Wasn’t a Question of Olives (1’, 2001), The Human Puppet (10’, 2005), Still Waiting (3’, 2007) and Aisha’s Journey (8’, 2009). After finishing her undergraduate degree in Interior Architecture from Kingston University (UK, 1997), she received the Chevening scholarship from the British Council, completing an MA in Documentary Directing at Edinburgh College of Art (UK, 2007). Her graduation film Take Me Home (54’, 2008), was screened in more than 20 international film festivals. As part of an Arab feature documentary collective entitled Family Albums she completed The Dinner (25’, 2012), which was co-produced with ARTE France and received the Special Mention audience award at Cinemed, 2012. In 2010, Darwazah started developing My Love Awaits Me By the Sea, her first feature-length documentary, which has participated in several development workshops like the Berlinale’s Talent Campus DocStation, and received numerous regional and international funds such as the Sundance Documentary Development Fund. Her film was selected to officially screen and premiere at the Toronto International Film Festival, 2013 and has received numerous festival awards regionally and internationally.

 

لمحة عن مخرجة

بعد أن عملت في جميع أنحاء الشرق الأوسط في مجال الهندسة المعمارية والتصميم الجرافيكي والأفلام الوثائقية التلفزيونية، بدأت ميس دروزة مسيرتها المهنية في مجال السينما المستقلة من خلال صناعة أفلام تجريبية قصيرة ومنها، "لم تكن حكاية زيتون" (1’، 2001)، "الدمية البشرية" (’10، 2005)، "بعدي أنتظر" (3’، 2007) و"رحلة عائشة"(8’، 2009). بعد حصولها على شهادتها الجامعية في الهندسة المعمارية الداخلية من جامعة كينجستون بالمملكة المتحدة عام 1997، حصلت ميس دروزة على منحة تشيفنينج الدراسية من المجلس الثقافي البريطاني ونالت شهادة الماجستير في إخراج الأفلام الوثائقية من كلية أدنبرة للفنون عام 2007. عُرض فيلم تخرجها خُذني إلى أرضي (54’، 2008) في أكثر من 20 مهرجان سينمائي دولي، كما أخرجت فيلم "العشاء" (25’، 2012)، ضمن مجموعة افلام عربية وثائقية عن الهوية بعنوان "ألبومات عائلية" "موسم حصاد"، والذي نال جائزة الجمهور في مهرجان “سيني ميد” 2012 وأُنتج بالاشتراك مع قناة أرتيو فرنسا ARTE France.