Director of

De Cierta Manera

SARA
GOMEZ

______

Sara Gomez, ( November 8, 1942 - June 2, 1974) was a filmmaker and sript writer.
Brought up in a middle-class black family, she studied literature, piano and Afro-Cuban ethnography.
She worked as a journalist before joining the newly-formed Instituto Cubano del Arte e Industria Cinematográficos (ICAIC) in 1961, where she subsequently served as assistant director to Jorge Fraga and Tomás Gutiérrez Alea, as well as to the visiting French director Agnes Varda.
One of only two black filmmakers at ICAIC at the time, and for several years its only woman director.
Gómez made a series of documentary shorts on assigned topics before directing her first feature "De Cierta Manera". She died before she could complete the film.

مخرجة

بطريقة أو أخرى

سارة
غوميس

______

ولدت سارة بتاريخ 8 نوفمبر 1942 في مدينة هافانا/كوبا، وتوفيت بتاريخ 2 يونيو 1974. 
كانت صانعة أفلام وكاتبة سيناريو.
نشأت في عائلة سوداء من الطبقة المتوسطة، ودرست الأدب، البيانو والأنثروبولوجيا الوصفية الأفرو-كوبية.
عملت كصحافية قبل إنضمامها إلى المعهد الكوبي للفنون والصناعة السينمائية الذي تم تشكيله حديثاً في عام 1961، حيث عملت لاحقاً كمساعدة مخرج لـ "خورخي فراغا"، "توماس جوتيريز آليا"، والمخرجة الفرنسية الزائرة "أغنيس فاردا".
تُعد "غوميس" إحدى إثنين فقط من المخرجين السود في المعهد الكوبي للفنون والصناعة السينمائية  في ذلك الوقت، كما كانت، ولعدة سنوات، المخرجة الوحيدة.
قدمت "غوميس" سلسلةِ من الأفلام الوثائقية القصيرة حول مواضيع محددة، قبل أن تقوم بإخراج فيلمها الطويل الأول "بطريقة أو بأخرى". توفيت قبل أن تتمكن من إكمال الفيلم.

 

يصف فيلم "بطريقة أو بأخرى" الحياة في حيٍ فقير في كوبا ما بعد الثورة

القيم والقدوات التي يحتذي بها من يعيشون هناك لم تتغير منذ بناء المساكن الجديدة. حيث أنه ليس بالإمكان إنشاء مجتمع جديد عند الطلب


"يولاندا" المعلمة في المدرسة الإبتدائية، و"ماريو" الذي يعمل في مصنع للحافلات، أصبحا ثنائي.
بينما تسعى يولاندا جاهدةً من أجل نهجٍ تربوي يدمج الطلاب المهمشين، الأمر الذي يتسبب في صراعٍ مع زملائها وأولياء الأمور، يجد ماريو صعوبة في التخلي عن قدوات المجتمع الذكوري
.
مُثُلهم المتناقضة تضع علاقتهما على المحك، وفي الوقت ذاته، تعكس عملية التحول الإجتماعي بشكلٍ نقدي.
يُعد فيلم "بطريقة أو بأخرى" أول فيلمٍ طويل كوبي لمخرجة، كما أنه في نفس الوقت آخر أفلام "غوميس
".

DE CIERTA MANERA describes life in a poor neighborhood in post-revolutionary Cuba.
The values and role models of those living there haven’t changed since the construction of new housing; a new society cannot be created on demand. Yolanda, an elementary school teacher, and Mario, who works in an omnibus factory, become a couple.
While Yolanda strives for a pedagogical approach that integrates marginalized students, causing a conflict with her colleagues and the parents, Mario finds it difficult to let go of patriarchal role models.
Their contrary ideals also put the relationship to the test, while at the same time critically reflecting the process of social transformation.
DE CIERTA MANERA was the first Cuban feature-length film by a woman director, and at the same time it was Gómez’s last film.